lördag 4 februari 2017

Snödroppar nu, då och nu

Snödroppar och liljekonvaljer ihop. Så otroligt fina ihop. Inget som sker i verkligheten annat än i en butik där de fanns till försäljning för någon vecka sedan. Jag kunde inte låta bli ta en bild;))

Då, alltså det här är i april -16. På nya delen av tomten i kanten av en plantering insnärjd med knölklocka tog jag upp en rejäl rugge blommande snödroppar. Här tänkte operation räddning.


Delade alla plantor. Såg noga till att få bort varenda liten ovälkommen rottråd. Varenda lök blev inspekterad.

Sorterade lökarna i olika storlekar i rejäla krukor. Där stod de sedan hela sommaren.

Tog upp dem framåt hösten. Planterade i en pallkrage och ett par balkonglådor, la ett kycklingnät över. Det finns katter...
Nu syns de första gröna topparna. Mina helt vanliga snödroppar. Ack så välkommet det där lilla gröna är.

Hoppas på god förökning så det blir massor att plantera ut på rätt ställe. Befriade från knölklocka förhoppningsvis.

Förra året började de blomma 21 februari. Det var då det, få se när det blir i år!
Nu ska jag försjunka in i det nya numret av Hemträdgården som har jättefina snödroppar på sitt omslag.
Ha en skön helg alla!
/Anette

3 kommentarer:

  1. Så underbart att ha så många Snödroppar. Jag köpte förra hösten Snödroppar som jag hoppas ska börja trivas går och väntar på att jag ska få se dem komma upp så småningom.
    Det är i alla fall en härlig tid vi går till mötes.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  2. Underbara snödroppar! Några börjar visa blom här nu, men inte alla. Även i en mycket liten trädgård märks hur olika lägen påverkar. Jag flyttar också dem ibland. Sprider klungan, blir fler på fler ställen. Lycka till! (Smart med nätet.)
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt att kunna frossa i snödroppar lite senare :) Hoppas att du har fått bort alla knölklockor. Ska försöka att komma i håg att plantera ännu mer snödroppslökar till hösten :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!