måndag 22 augusti 2016

Blom-, frö- & vinskörd

Direkt såg jag de här gentianorna hur de lyste upp emellan stenarna. Lite nafsade i ena kanten, det gör inget. Gentiana hexafarreri 'Alba'. En med rosa blommor på höger sida om stenen står ännu i knopp.

Den finaste floxen jag har. 'Styrsö' blir större för varje år.

Det har inte varit ett bra år för luktärter. De grodde uselt, de som blev plantor blommar sparsamt. Det här är 'Queen Alexandra'. Skapad av engelsmannen Eckford 1905.

Dagliljorna bjuder med fler frökapslar än någonsin. Hoppas de innehåller en hel del frön. Det bler spännande att så och se vad det blir av mina korsningar.

Gallringen jag gjort har lönat sig. Visst finns det en del smått kvar men inte alls som tidigare år. Snart ska det gå att äta dem!

De första tomaterna har mognat, äntligen! Chilin är fortfarande grön...Den som väntar på något gott, ni vet!
Ha fortsatt skönt i augusti. Värmen har återkommit hit.
/Anette

2 kommentarer:

  1. Ha, nu slår det mig att vi har glömt att gallra vindruvorna i år! Attans. Så går det när man har för mycket att göra...
    Vilken fin gentiana! Blomman ser enorm ut men det är kanske en synvilla?
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk vacker gentiana! Här har jag naturligtvis glömt att så luktärtor, tror det är fjärde året i rad som jag köpt frö men inte fått tummen ur :( Nåja, kanske det var tur eftersom vi haft en konstig sommar med både extrem torka o sedan veckor med regn varje dag. Får se hur det blir nästa år kanske jag kommer i håg att så då :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!