söndag 5 juni 2016

Rododendronsamlingen

Eller "Surberget" eller lilla början på skuggrabatten.

Det blommar fint där nu. En är färdigblommad, en annan har inte slagit ut än. Alla de andra blommar.
'Dreamland'
'Cunningham´s White'
'Azalea 'Knap-Hill'
'Kermesiana'
Det är hela lilla bunten. Den som har blommat jättefint köpte jag på Älvsjömässan för många år sedan, märkt 'Fimbriatum'. 20 cm hög, mycket bredare och rikblommig. Den som ännu bidar sin tid är 'Wren', som var helt otrolig magnifik förra året då den var ny.
Alltihop fylls ut av långblommande blå nunneört 'Craigton Blue' och Dicentra 'Baccanal'.




'Kermesiana', där bakom skymtar några fyllda tovsippor 'Elise Feldmann' och Hosta 'Patriot'. 


Så har jag gjort en ny liten skuggrabatt, där en riktig skämshörna fanns. Har lovat återkomma till den, men här är ett litet smakprov.
Några av mina sådda plantor finns här. Nu tycker jag de blivit jättestora...5 cm. Det syns tydligt att det ska bli rododendron.

Några exempel på blad från nya skuggrabatten.

Ha en skön avslutning på den här extralånga helgen alla!
/Anette




3 kommentarer:

  1. Rododendron är så vackra och maffiga. Önskade jag kunde ha någon mer men de tar plats och det har jag ont om på kolonin. Hörde någonstans att man kunde ha dom i en stor trätunna. Vet du nåt om det? Har sökt på nätet men inte funnit nåt matnyttigt.
    Ha nu en fin ledig måndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så fine de er!! Takk for turen i hagen din :)

    SvaraRadera
  3. Det ser så underbart ut. Alla plantor ser kraftiga och friska ut!

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!