lördag 22 augusti 2015

Nej, stopp, stanna bara lite till

Känns som om det är alltför många månader innan de här flyger åt andra hållet...
Varför?
Jo...
NU behagar bönor och tomater börja blomma.

 De här rosenbönorna skulle klättra och fylla upp det böjda armeringsnätet emellan pallkragarna. Så var min tanke.

Är i alla fall väldigt nöjd med hur vinrankor och klematis växt. Från och med i år kallar jag sittplatsen för vinpergolan.
Från vänster växer ett blått vin och klematisen 'Rooguchi. Bakom vänster stol tittar 'Juuli' behagfullt fram. Alpklematisen tar för sig, blommar om just nu. Vid höger stol väller favoritperennen gillenian fram.
Den högra delen delas av 'Romantika, en vindruva i vitt, vit blodnäva och 'Crepuscule', en klematis med trumpetformade blommor, i nästan samma nyans som 'Juuli.
Nu när det äntligen blivit sommartemperaturer strax över 20 grader, skuggar det skönt framåt eftermiddagen. Precis som jag tänkte mig!


Planer för helgen är att baka en kaka med marängtäcke fyllt med lagom mogna röda vinbär. Både snygg och supergott. Läsa bok och kolla igenom några av rabatterna; vad är bra och vad kan ändras. Anteckna idéerna. Brukar skriva upp vad som kan delas till våren. Nästan allt sådant blev ju ogjort i våras pga axelproblemet. Väntan blev oväntat lång, idag 99 dagar...

Ha en skön helg alla!
/Anette

2 kommentarer:

  1. Den som väntar på något gott, jag nog har vi fått vänta på sol och värme som kom till slut. Vi får passa på att njuta. Kaka med maräng och röda vinbär låter mums. Jag brukar göra en med röda vinbär och vit choklad, också god. Ha en fin vecka. Carita

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig plats! Tomaterna är ganska sena här i år men ärtor och bönor sjunger på sista versen. De har gett nåt otroligt. Kul att de går bra med druvorna. De trivs här också i år.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!