måndag 17 augusti 2015

Lite väl blandat

Dagliljorna igen... fem vackra, var för sig eller med lite mindre sällskap. Dessutom finns en till udda som i dagarna slagit ut och inte passar in. Det blir så bra för dem att få mer utrymme. På de nya 900 kvadratmetrarna ska det planeras ordentligt hur de placeras.

I helgen hade vi alla i hela familjen här. Barnbarnet sysselsatte sig i trädgården. En gång när han var borta, kom han från komposten med en tömd hink. En annan gång hittade jag 20 avklippta fruktämnen från körsbärsbenveden. Det är ingen annan som kommer undan med det;)) Nu på morgonen har jag tömt vattenblänken på smågrus...
Ett fåtal finns kvar på busken. Han fick låta bli sekatören efter händelsen.

Andra fyllde sitt förråd med röda vinbär. Det syns knappt på busken. De fyllde på körsbärs- och svarta vinbärsförråden också.

Det är mer än dagliljor som blommar, mycket dessutom!
Som vanligt vräker sig blå bolltisteln i bakgrunden av stora perennrabatten. Klematisen 'Romantica' vid vinpergolan. Högt så jag kan gömma mig där bakom.
Franska kungsljusen har gjort sitt och skulle ha tagits bort för minskad fröspridning, liksom aklejorna. Skulle ha klippt gräset också förutom samlat frön mm. Nåja en sak i taget. Måste hinna njuta trädgården också.

I bakgrunden "Vinpergolan". Vy från örtagården som har klematisen 'Alionushka' i mitten.

Floxtid. Dvärgpil 'Flamingo' levererar ljus hela säsongen.



Idag grattar vi maken som kommit ikapp mig i ålder! Grattis!

/Anette

3 kommentarer:

  1. Fniss det gäller att hålla koll på de små liven :) Vilka härliga flox du har, här har jag nästan givit upp dem eftersom rådjuren älskar dem :( Men jag håller också på att plantera om och sortera om i många av rabatterna och då "ryker" både det ena o det andra som jag helt enkelt har tröttnat på :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Jag tycker dagliljorna passar utmärkt ihop tack vare sina starka färger! Kan tänka mig att den lille "marodören" hade en rolig dag i din trädgård, men min sekatör skulle jag aldrig låna ut till någon. 900kvm extra yta inte dåligt. Det är ju en hel tomt. Grattis både till ytan och maken på hans dag.
    Anette

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!