tisdag 5 maj 2015

Sockblommetid

Har tre olika.
Först att blomma ut för året blev 'Orangekönigin' (Epimedium x warlayense), som jag fick av Hannelotte i Övertänger 2011.
Den "vanliga röda"( E. x rubrum)  kom igång aningen senare. En vit Epimedium x youngianum 'Niveum' är senare, kanske beroende på något sämre läge.



Den verkar trivas bra här. Plantan blir sakta större. jag är så väldigt nöjd med den och de andra.
Över hundra år har den funnits, ursprung på Warley Place hos Miss Ellen Willmott. Jag tycker så om att veta mer om historierna kring växterna.

Länkar till besöken hos Hannelotte:
http://dagensbastabild.blogspot.se/2011/05/hos-hannelotte-del-1.html
http://dagensbastabild.blogspot.se/2011/05/hos-hannelotte-del-23.html
http://dagensbastabild.blogspot.se/2011/05/hos-hannelotte-del-33.html

Ha en skön tisdagskväll alla!
/Anette

7 kommentarer:

  1. Så söta! Mina försvann redan första vintern, tyvärr.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Inte en enda sockblomma här tyvärr. Men det ska det snart bli ändring på!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  3. 'Orangekönigin' trevlig bekantskap. Ser riktigt spännande ut.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Jag gillar sockblommor. Tyvärr lyckas jag inte så bra med dom. Vissa går bra andra inte och jag vet inte anledningen. Jag får försöka klura ut det. Ha en fin dag. Carita

    SvaraRadera
  5. Oj så fin den var !! Tyvärr så dog några frra vintern men har en vit kvar...som blommar senare. Kanske samma som du har??
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  6. Underbara sockblommor! Älskar dem!
    Mina blommar i ljusgult/creme.
    Ska ha en liten vitblommande, men hittar den inte i år. Eller är den lite senare (som du också skriver), kan vara så. Din orange är fantastisk!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  7. Jag misslyckades med sockblomman. Växternas historia är viktig för mig också.
    Kram

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!