tisdag 16 december 2014

Solbacken: Rosengården (11/18)

Långt i fjärran kan man skymta det som kom att bli rosengården. Svag lutning mot sydväst kan man också se på första bilden.
Den andra är från rakt motsatt håll. Vi har nyss sett skuggrabatten, går förbi fläderträdet och kommer fram till rosornas plats.nummer ett.


Ros nummer ett för mig är polkagrisrosen 'Rosa Mundi'. Tre stycken planterades 40 cm avstånd i en triangel, i hopp om att de snart skulle uppfattas som en buske. Så blev det. Den blommar kort tid. Ungefär första veckan i juli. Då tänkte jag att återblommande 'Louise Bugnet' skulle få blickarna på sig och planterade den intill RM.
Polkagrisrosen har förstås bästa position när jag sitter på soffan. Intill mig växer andra favoriter: 'Charles de Mills' och 'Mme Plantier'.
De flesta rosorna i rosengården har gamla anor, de är buskrosor och blommar en gång. Några kort tid andra längre. Från slutet av juni och framåt, höjdpunkt första halvan av juli.





På ett ställe var det omöjligt att gräva pga en stor sten. Där blev det en mindre sten/grusanläggning. Det området kallas 'Lilla Gotland'.
En del perenner finns bland rosorna. Brudslöja, praktrölleka (tråkigt att den bleknar i färgen), kantnepeta 'Walker´s Low´ (klipps ner för en andra blomning), riddarsporre och daglilja.





Från rosengården sneddar vi förbi de två urgamla äppelträden med sina stora kronor. Sorten heter Risäter. Äpplena påminner om Transparante Blanc men är bättre på flera vis. Mognar något senare, god att äta och ha till mos. I år var vi självförsörjande från mitten av augusti till slutet av oktober. Jag har några kvar (skriver detta i slutet av november) som fortfarande är ätliga.
Vi ses snart bland pallkragarna!

/Anette

1 kommentar:

  1. Spännande att se din trädgård även om man inte riktigt kan "se" det framför sig eftersom man inte sett den i verkligheten så inser man att den är stoooor:) Ljuvligt att se dina rosor men som jag sagt förr så vill jag inte ha rosor i min trädgård så därför njuter jag extra av att titta på dina:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!