söndag 6 juli 2014

Besök värd lång resa del 1/3

Ett härligt sällskap med trädgårdsintresserade damer hade sökt sig från norra delen av länet till södra delen. Resan tog dem 2 ½ timme, så gissa om jag blev glad då de tyckte min trädgård var värd den långa trippen.
Det var väldigt roligt att ta emot dem, frågorna var många. Kanske svaren inte var riktigt lika många. 
Erfarenhetsutbyte gillar jag. 
Vi berörde t ex aklejasådd. En av damerna hade svårt att lyckas. Förmodligen för att fröna inte stratifierats men vinterkyla.

Här först är en växt som fick wowutlåtande. Morina longifolia är namnet. Jag fastnade för den efter frölistetips i Trädgårdsamatören för några år sedan. De taggiga bladen är väldigt vackra också. De plantor jag hade gick åt i första visningen i våras.

Under kustrutans skira bladverk syns hostan 'Big Daddy'. Mera wow från damerna idag.

Mer av kommentaren: Nämen så söt, fick 'Burning Hearts' Det är ju nästan så man vill ha den osedd. Tänk att uppleva första mötet igen...

I örtagården ståtar den sibiriska hjärtstillan. I mitten har precis klematisen 'Alionushka' slagit ut. Ursprung från Ukraina.

Blå nunneört var ännu en ny bekantskap av flera i sällskapet. Många plantor gick åt i plantmarknaden.

Urtjusiga pionen 'Couronne d´Or gillades också. Jag fick berätta om hur jag räddade undan ett 25-tal plantor i den fullständigt igenväxta gamla pionlisten.

Detta var den första delen, den andra kommer att handla om rosor och den tredje delen om vad mera damerna reagerade lite extra på.

/Anette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!