måndag 19 augusti 2013

Gröna fingrar och röda vingar

Först ut är 'Hewitt´s Double' (Thalictrum delavayi). Alla år tidigare har den levt som krypväxt. Äntligen har den rest sig och den kan ses utan att jag kryper ner på knäna.

Nyplanterat är ett gullregn, Laburnum waterei 'Vossi'. Förutom sitt vindstöd, ligger det några av tegelstenarna som grävdes upp ur gropen.

Plantering var bara lite av vad helgen bjöd på. Den var knökfull av händelser och aktiviteter. I fredag em var jag ju till Tina i Sandviken (förra inlägget). Samtidigt kom yngre favoritsonen, hans nyblivna fru och deras hund på helgbesök. De var också fullbokade.
På lördagen tog jag emot några besökare som jag fick denna planta av. Var det en liten myrten?
Vi gick runt i trädgården, tittade på det som ännu blommade. Diskuterade om olika växter, erfarenheter. Alltid roligt med detta utbyte!

Dagen därpå körde det ihop sig just när nästa trädgårdsbesökare skulle komma. Som tur var kunde hon ändra i sin rutt och kom senare på dagen. Även då blev det fullt av prat , som ger mig ännu mer trädgårdsenergi.
Av henne fick jag dessa ännu gröna fingrar. Man anar det lilla blå på mellanfingret. De kommer att bli helblå. 

Nyinköpt men ännu oplanterad är Acer tataricum 'Red Wings'. Plantan är drygt två och en halv meter. Den ska kunna bli bara fem meter.

En röd vinge:
Ha en skön sommaraugustivecka alla
/Anette

3 kommentarer:

  1. Jojo det där med ett späckat program och att det kör ihop sig känner men ju igen:( Den här veckan blir sådan, hoppas att det kan lösa sig till det bästa i alla fall:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Glömde ju att säga att jag verkligen gillade din röda vinge:)

    SvaraRadera
  3. Tack för senast Anette! Jo det är en myrten.
    Kram Inger

    SvaraRadera

Det är jätteroligt om du som tittat in lämnar en liten kommentar!